lördag 17 juli 2010

En kritik av BioLogos

Bloggen pyromaniacs är intressant att följa. Den är ibland ganska hård i sina omdömen, och jag kan inte rekommendera den oreserverat även om jag själv följer den ganska regelbundet.

Senaste inlägget är intressant genom dess skarpa kritik av BioLogos Foundation. Den som läst "Evolutionens Gud" vet att det är än en mycket välskriven bok med en intressant och viktig framställning av evolutionistisk teism, dess författare grundade sedan BioLogos. Det kan vara nyttigt att jämföra boken med Pyromanacs inlägg "Socinianism in Lab Coats", poängen som Phil Johnson gör att det inte handlar så mycket om skapelsen som om grundläggande doktriner.

Min tanke när jag läste "Evolutionens Gud" var att Francis S Collins har en bibeltolkningsmetod öppnar för en väldig frihet att tolka Bibeln. För den första generationen kan det kanske fungera, men det kan snabbt driva iväg senare när ingen riktigt fast punkt finns. Kanske är det den här driften som börjat om man får tro Phil Johnson, och vi vet inte än var det tar vägen.

Jag vill fortfarande säga att "Evolutionens Gud" är en bok som är värd att läsa om man vill se på hur vetenskap och tro kan gå hand i hand. Men, jag vill också föreslå att man allvarligt tänker på konsekvenser av en alltför fri bibeltolkning. När allt är tillåtet kan det tillslut betyda att just allt är tillåtet. Har evolutionen i kristen tappning öppnat för en framtida heresi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar