måndag 28 juni 2010

Andlig längtan i sekulariserat land

I lördags eftermiddag låg jag i solen i en park och läste i Ingemar Helmners "Andlig längtan i sekulariserat land". Boken grep tag i mig nästan så att ögonen tårades. Hur ska vi göra i församlingen för att möta den andliga längtan som finns hos dagens människor?

Ibland är det traditionerna som binder oss. Ibland är det vår egen bekvämlighet. Men, kanske det mest oroande som Helmner föreslår, är att vi tror att människor inte är intresserade av vårt budskap, när det är egentligen är så att många är mycket intresserade om det bara fick chansen.

Något att be för är att den undervisning som gavs på konferenserna under midsommarveckan får ge frukt i många församlingar under hösten. Det är så lätt att man berörs under en konferens under sommaren, men att det är som borta när hösten kommer.

Min fråga som jag tar med mig under sommaren är hur man möter den andliga längtan som finns i vårt sekulariserade land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar