söndag 27 oktober 2013

Lou Reed

Lou Reed blev aldrig mitt livs soundtrack på det sätt jag en gång trodde. Jesus kom emellan och kanske kommer "Löftena kunna ej svika" bli ett av de bärande spåren når loppet är färdiglöpt. Men, det fanns en tid då jag kunde känna igen mig alltför bra i många av Lou Reeds sånger.

Hans djupa insikt om människan och hans sätt att beskriva det utan illusioner och förskönanden har betytt oerhört mycket för mig. Jag märker än idag när jag undervisar att jag kanske tänker annorlunda om synd och behovet av omvändelse än vad en del andra i Equmeniakyrkan gör. För mig var inte alternativet till ett liv med Jesus ett rätt så OK medelklassliv. För mig var alternativet en säker väg mot döden. Jag är så tacksam för att Lou Reed gjorde med klarsynt gällande behovet av frälsning och att Gud sedan handlade i mig.

Lou Reed är inte längre med oss, en stor musiker och textförfattare är ur tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar