fredag 31 augusti 2012

Paul Washer om omvändelse

Ibland tror jag att Paul Washer predikar mer likt baptistpionjärerna än vi nog låtsas om.

Två gudstjänststilar

Jag märker att jag dras mer och mer till ganska enkla och inte så utstuderade gudstjänster.

Den här parodi-videon visar sådant som jag inte dras till:



Den här videon visar en sång som jag ibland känner en längtan efter mer av:



Nu finns det väl ett mellanting tänker jag.

lördag 25 augusti 2012

Bibelbruk i pastorsutbildning

Stefan Swärd har skrivit en hel del tankeväckande om pastorsutbildning. Kanske det mest intressanta är gästinlägget från Gustaf Björkman.

Det är tydligt att det väcker starka känslor att på minsta sätt ifrågasätta det dominerande paradigmet som i dagens Sverige är historisk-kritisk metod. Många känner att det är viktigt att förklara för alla hur man vetenskapligt tolkar Bibeln och hur viktigt det är att vi utbildar yrkesmän i denna metod.

Men, är det så enkelt att det bara finns ett godkänt och intellektuellt hållbart sätt att tolka Bibeln? Var gjorde kristna innan dessa fantastiska metoder togs fram? Och, är det verkligen i de miljöer där man varit bäst på historisk-kritisk metod som kristen tro har frodats?

Själv har jag inspirerats att reflektera vidare över ämnet tillsammans med Dale B. Martins "Pedagogy of the Bible - An Analysis and Background".

Något som gör att Dale B. Martin mycket intressant att han verkligen är kvalificerad inom modern bibelforskning, han är professor vid Yale University och har nyligen givit ut en introduktion till Nya Testamentet, "Introduction to New Testament History and Literature" som visar hans kunskaper i samtida bibelforskning och historisk-kritisk metod. De lite halvt överlägsna kommentarerna om fundamentalism eller bristande utbildning drabbar inte honom.

Det Dale B. Martin gör en poäng av är att historisk-kritisk metod fått en väldigt stor dominans inom samtida pastorsutbildning och att det undervisas mycket lite om andra sätt att bruka och tolka Bibeln. Att många pastorer som kommer ut från teologiska seminarier är dåligt utrustade när det gäller bibelbruk och teorier om tolkning därför att de skolats in hårt i modernistisk historisk kritisk metod och inget annat.

Mer tid för teorier för tolkning och mycket mer tid för olika metoder från för-modern bibeltolkning är saker som Dale B. Martin efterfrågar. Det fanns faktiskt levande församlingar och god predikan innan de moderna metoderna för bibeltolkning togs fram. Historisk-kritisk bibeltolkning har sin plats och är nyttig på många sätt, men är bara ett av de verktyg en pastor bör vara utrustad med.

Nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig helt till Dale B. Martins tankar. Jag är på många sätt rätt hårt skolad i det modernistiska sättet att tänka och tänker att min förebild John MacArthur inte helt gillar det angreppsätt Dale B. Martin har. Något jag verkligen tar med mig är glädjen att använda Bibeln fri från någon känsla av "vad det egentligen betyder utifrån vetenskapen". Jag ser så många i församlingen med ett levande förhållande till Bibeln, men som har dåligt samvete för att de kanske läser fel när de läser utifrån kristen tro och församlingslivet. Det dåliga samvetet behöver de inte ha om man följer Dale B. Martin.

Så här har vi på ena hållet ett försvar för att glädjefullt läsa Bibeln som en kristen text och låta det vara med i tolkningen och å andra sidan en risk för djup subjektivitet i tolkningen. Jag vet inte vad jag ska tänka. Men, jag kommer att skicka ett exemplar av boken till Stefan Svärd få se om det kanske dyker upp något blogginlägg i ämnet från honom. Den som lever för se.

tisdag 21 augusti 2012

"Read more Barth, you bastards!"

Jag tror Karl Barths teologi har allvarliga inbyggda problem. Även om jag inte läst den än, så har jag Cornelius van Tils "Christianity and Barthianism" i bokhyllan. När en vän säger att det var Karl Barth som släckte evangelium i europa så kan jag på många sätt stämma in. Så om du har en stabil teologi så finns det ingen anledning att tro att Barth har så mycket att erbjuda som ett alternativt teologiskt system.

Jag lever i en församling där hand negativa inflytande känns lite då och då, och det gör mig ont. Men samtidigt, Barth var en brilliant teolog och har många insikter i detaljer. Och, jag tror att även om hans böcker inte är i himlen, så är han själv där, det är vad jag tror.

Något som är väldigt intressant är Barths respekt bland mer liberala element. Det innebär intressanta möjligheter att tala om synd och nådeval, om reformationens teologi, jag om självaste Kalvin. När jag hänger med en del mer liberala bekanta så kommer jag allt oftare på mig själv med att vilja konfrontera och be dem läsa mer Barth. På något sätt var Barth en katalysator för en neo-orthodox teologi som sakta kom att lämna Barth och gå in i hyper-universalism och vänsterflum. Tänk om Barth kunde läsas mer och om hans glädje för Kalvin och reformationen än en gång skulle bli på modet. Inte bra, men bättre än vad det ibland är idag på många håll, "Read more Barth, you bastards!" är det jag vill säga åt det som charmas av dagens flugor.

För den som vill följa reformationens teologi, och gillar till exempel 1861 års baptistbekännelse, är rådet enkelt: "Read Less Barth!"


lördag 18 augusti 2012

Är man bättre om man gnäller på allt?

När Ivan Turgenjev blivit gammal och bitter skrev han boken "Senilia" med prosapoem där han gör upp med sin ungdoms illusioner. I 1800-talets Ryssland hade han genom noveller och romaner visat på konsekvenser av livegenskap och tsarvälde. Sannolikt hade han hoppas att se allt förändras, men kom att misströsta. Vi som läst om Pussy Riot historien i våra dagar anar att mycket av det gamla Ryssland lever kvar än.

En sak han tar upp i Senilia är hur en del människor når framgång, eller tror sig nå framgång, genom att gnälla på allt. Genom att förklara vad som är fel på det som finns, tror många att man automatiskt själv har ett bättre alternativ. Visst är det så i församlingen också, att många gnäller på allt istället för att vara med och göra något bra av det.

Ett exempel. På nästa församlingsmöte ska jag och en vän berätta hur sociala media kan användas för att berätta om Jesus och tala gott om församlingen. När jag berättar det för X så hittar han direkt en massa fel med det. Han menar att vi inte evangeliserar som det är nu, att vi har dålig kunskap om evengelium och att det inte kommer att bli bra. Så ett försök att presentera en ny väg dela med sig av Jesus för en framväxande ung generation var tydligen inte bra, och naturligtvis var jag inte betrodd med att presentera evangelium heller. Nu är kanske inte allt perfekt hos oss, men det var det ju inte i Korinth heller, och Paulus gjorde ju sitt bästa för att ordna saker där. 

Genom att klaga på allt och genom att förklara att allt bra är omöjligt hos oss har X hittat en väg att bygga självkänsla som en jättebra kristen utan att behöva tillföra så mycket och utan att behöva konfronteras med sina egna svagheter. Sedan går X på en bönegrupp där alla andra också tycker att allt är fel i församlingen, men att de i bönegruppen vet precis vad som man borde göra om det inte vore så omöjligt i just vår församling. Så X och bönegruppen är jättebra, för de vet hur allt borde vara, men det är inte deras fel att inget blir gjort, för alla andra är så dåliga.

Känner mig gammal idag, men jag har inte givit upp. Jag kommer att fortsätta göra saker som riskerar att visa att jag inte är perfekt, om det är det kors jag har att bära som kristen så gör jag det gärna.

Och läs Turgenjevs noveller, de är underbara.

tisdag 14 augusti 2012

Baker New Testament Commentary

Jag har använt "Baker New Testament Commentary" en tid nu, det är versionen för Logos jag har. Jag märker att det är dit jag helst går om jag ska lägga längre tid på en text för att sedan dela med mig av den. Kommentaren har inte för mycket av något och fokus ligger på det som känns relevant. Jag gillar också det reformerta perspektivet som för mig känns väldigt befriande.

För den som undervisar i församlingen ibland, och som känner sig bekväm med ett reformert perspektiv, kan jag varmt rekommendera det här setet av kommentarer till Nya Testamentet.

torsdag 9 augusti 2012

George C. Lorimer om C.H. Spurgeon

George C. Lorimers bok "Charles Haddon Spurgeons lif och verksamhet" är intressant på flera sätt:

1. Den utgavs 1892 i svensk översättning och med ett mycket positivt förord av K.O. Broady. Helt klart var att Spurgeons inflytande sträckte sig även in bland svensktalande. En sökning på www.libris.kb.se visar också att en hel del av Spurgeon översattes till svenska i slutet av 1800-talet.

2. Bredden av Spurgeons arbete framhålls. Barnhem, pastorsskola och mycket annat organiserades av den begåvade baptistpredikant. Spurgeon var verkligen en förebild i mycket.

3. Lorimer är på ett intressant sätt rätt så tveksam till en del av Spurgeons teologi. Särskilt är det då Spurgens glädje i den klassiska reformerta baptistteologin som hela tiden ifrågasätts. Det märks att boken är skriven i en brytningstid, där även de som hyllade Spurgeon skulle dra baptiströrelsen åt ett annat håll. Mer och mer tror jag att Spurgeons rädsla för kompromiss var befogad, inte känns det som våra kompromisser, särskilt inte i svenska baptistsamfundet, har tagit oss så långt.

Som inblick i en baptiströrelse som sakta rör sig bort från Spurgeon, men samtidigt hyllar honom är det är ett givande tidsdokument. När det gäller biografier finns det bättre, jag mins W.Y. Fullertons "Spurgeon" som rätt så givande.

onsdag 8 augusti 2012

Bloggandets inverkan på skrivandet

Jag lämnade in två artiklar till församlingsbladet idag. När jag kollade på dem efteråt och jämförde med en artikel jag skrev för några år sedan så inser jag att bloggskrivandet påverkat mig.

Förr arbetade jag längre med artiklar förr, skrev om några gånger och putsade språket noga. Idag skriver jag mer artikeln rakt upp och ner rätt så snabbt, väntar några dagar och redigerar lite enkelt.

Något jag märker som resultat av detta är att det tar betydligt mindre tid att göra en artikel, att artiklar generellt blir kortare och att språket blir enklare, men inte lika vackert. Nu kan jag märka att jag fortfarande kan redigera en artikel så att den blir bra och med ett flytande språk, särskilt när jag redigerar andras artiklar.

På det stora hela känner jag ändå att bloggandet varit positivt för övrigt skrivande. Får se hur det utvecklas när det går nått några år till.




fredag 3 augusti 2012

Bibelmjukvara på mobilen

Ibland får jag frågan om vad jag rekommenderar för bibelapp till den nya smarta mobilen. Mitt svar är alltid Olive Tree Bible Softwares Biblereader. Olive Tree finns till de flesta mobilerplatformar och även till Mac och PC. Där finns Folkbibelns översättning att ladda ned gratis och vill man köpa så finns Bibel2000. Roligast är förstås om man också köper lite referenslitteratur, som till exempel "Eerdman's Dictionary of the Bible", "ESV Study Bible" och "Expositor's Bible Commentary: Abridged Edition". Jag tycker det flyter på bra på mobilen och gillar att jag kan använda samma resurser på alla plattformar jag har. Guiden som visar vilka resurser i mitt bibliotek som har något att säga om den bibeltext jag har uppe är underbar. En app jag rekommenderar till alla. Bra både för den som bara vill ha bibeltexten, och bra för den som vill göra lite djupare bibelstudier på mobilen.

Men, samtidigt märker jag att bibeltexten inte alltid är i centrum när jag vill kolla något på mobilen. Ofta är det mer referensverk av olika slag jag vill åt. Då är Logos Bible Software en fantastisk resurs att ha tillgång till. Det bygger mycket på att jag har tillgång till det bibliotek jag har hemma på datorn. Jag tycker Logos ger en bättre upplevelse när jag kollar referenser och slår upp saker. Att skaffa ett bibliotek i Logos kostar en del, men kan vara en fin investering. Samtidigt inser jag att Logos kanske inte är för alla. Men, vill man ha tillgång till ett bra referensbibliotek i mobilen är nog Logos svårslaget.